Anders
Als elementen uit de tijd worden getild, en nieuw vastgeklonken, wat voor trilling ontstaat dan?
Voorwerpen, objecten, hebben een zekere vorm en echo, voortkomend uit de eerdere betekenis en functie. Hetzelfde geldt voor resten achtergelaten door al wat leeft.
Kunstenaars als Jeanine Keuchenius, Petra Senn, en Drager Meurtant vangen de echo op van de vorm en betekenis en vertalen die elk in hun eigen beeldtaal.
Samen behoren de composities van deze drie kunstenaars tot de partituur “Anders”.
Jeanine Keuchenius (Zeist, NL) kiest beeldend soms een meer abstracte uiting, op andere momenten wordt een meer figuratieve vorm gekozen. De kunstenares heeft een achtergrond in de psychiatrie als beeldend therapeute en heeft verder ervaringen en vaardigheden opgedaan vanuit cursussen en workshops. Al vroeg werd zij aangetrokken door mensen met ‘krassen op hun ziel’. Haar motto is: “In duet met mijzelf”. Bij het werken op papier, doek of paneel, wordt een palet gehanteerd gevuld met krijt, inkt, houtskool, gouache en acryl of olieverf, met soms toevoeging van teer, zand en andere materie. In haar composities is er veel aandacht voor het onverwachte, nog niet benoembare.
Inspiratie vormen o.a. Henri de Toulouse-Lautrec, Edvard Munch, en Emil Schumacher, maar ook moderne dans. Haar penseel, pen of kwast, somtijds paletmes, vangt de beweging dan wel de herinnering, en brengt die met gevoel over op doek, papier of paneel. Recent wordt ook voor het medium grafiek gekozen.
In sommige werken wordt de toeschouwer meegevoerd door bergen, met name die van Corsica, met verlaten dorpen en huizen.
Petra Senn (fotografie, Düsseldorf, D) volgde opleiding “communication design/ photodesign” aan de Universiteit Toegepaste Wetenschap en Kunst, In Dortmund. Zij werkt sinds 1992 als onafhankelijk fotograaf in Düsseldorf; gaf les tussen 2004 en 2008, en heeft deelgenomen aan tal van nationale en internationale groeps- en solo tentoonstellingen.
Petra Senn's werk is vooral geënt op herinneringen en emoties. Haar foto's zijn een direct antwoord op haar omgeving; alledaagse ervaringen van de kunstenaar worden als uitgangspunt genomen. Dit zijn vaak in kader gevangen ogenblikken, die in de oorspronkelijke context onopgemerkt zouden blijven. De kunstenaar probeert verwondering op te roepen bij de toeschouwer, met stille, poëtische, beelden, balancerend op de rand van herkenning en vervreemding. Haar werk verschijnt als droombeelden, waarbij fictie en realiteit elkaar raken, betekenis verschuift, en het heden en verleden versmelten. Tijd en geheugen spelen steeds een sleutelrol. Het werk is gewijd aan het behoud van het verleden in een soms minimalistische, abstracte stijl, dat het verleden een nieuw uitzicht biedt. Haar camera vangt de restanten van aanrakingen van mensen op kale muren of vloeren. Sporen van het verleden worden op hun poëzie herkend. De resten winnen aan abstracte betekenis, met het verliezen van de oorspronkelijke vorm. Haar werk laat ruimte voor de toeschouwer om te komen tot eigen interpretatie en mening. Petra Senn ziet haar werk als een uitnodiging tot een innerlijke beleving, die slechts kan ontstaan als het beeld een verhaal in zich draagt.
Drager Meurtant (alias van Gerard Rutteman, Zeist, NL) is sinds vele jaren aangetrokken door poëzie. Op zeker moment, na bijna 35 jaar werkzaam te zijn geweest als dierenarts / onderzoeker, ontstond de drang zich meer beeldend te uiten, en wel in het medium assemblage. Eerdere – bij verbouwingen – opgedane vaardigheid met allerhande werktuigen, werd nu voor dit doel ingezet. Met een voorkeur voor materialen voortkomend uit natuurlijke elementen (hout, metaal, steen, glas) en gebruik makend van sloop- en afvalmateriaal, wordt een nieuw beeld samengesteld. Soms worden gevonden voorwerpen (oftewel 'objets trouvés) ingepast. Het werk van David Smith en dat van Joseph Cornell fascineert, en als inspiratie-bron gebruikt bij de creaties die Drager Meurtant vorm wil geven. Ook vertegenwoordigers van Cobra en Joan Miró bewegen Meurtant in z'n werk. Naast assemblages komt het maken van collages aan bod, en in recente tijd ook grafisch werk.